vrijdag 12 april 2024

SHARE Meets: Schiphol innoveert voor duurzame luchtvaart

Op woensdag 10 april verzamelde een groep van vooral ondernemers zich in het auditorium van Royal Schiphol Group voor de eerste bijeenkomst van SHARE Meets in 2024. Dit keer gericht op duurzame innovaties en toekomstbestendigheid van luchthaven Schiphol.

Alex Tuinstra, senior projectmanager bij gemeente Haarlemmermeer en gespreksleider, benadrukte bij de opening het belang van het delen van initiatieven die duurzame innovatie stimuleren. Hij wees op het feit dat Schiphol, als een van ’s werelds belangrijkste luchtvaartknooppunten, een centrale rol speelt in deze discussie. Indrukwekkende cijfers onderstrepen de impact van Schiphol: meer dan 60.500 mensen werken op Schiphol, waarvan velen wonen in Haarlemmermeer. Vorig jaar verwerkte de luchthaven 62 miljoen reizigers en voerde 426.000 passagiersvluchten uit.

Balans
Wethouder Jurgen Nobel (Luchthavenzaken) benadrukte dat economische ontwikkeling hand in hand moet gaan met zorgvuldige milieubescherming. Hij pleitte voor een integrale benadering waarin zowel economische belangen als die van omwonenden worden afgewogen. De wethouder is blij met de proefopstelling voor geluidsadaptief bouwen. Het is een stap in de goede richting, waarbij woningen zo worden geplaatst dat ze minder last hebben van vliegtuiggeluid. Nobel is voorstander van een constructieve samenwerking, zoals in Schuilhoeve, om oplossingen te vinden die zowel de gemeenschap als de luchthaven ten goede komen.

Langetermijnvisie
Vervolgens presenteerde Thijs Boonekamp, strateeg bij Schiphol Group, het 8-puntenplan van Schiphol voor duurzaamheidsinitiatieven. Dit plan omvat regels voor geluids- en CO2-uitstoot, beperkingen op lawaaiige vliegtuigen en privévliegverkeer en investeringen in de omgeving en bewoners. Boonekamp benadrukte de urgentie van deze maatregelen en de langetermijnvisie van Schiphol om een uitstootvrije luchtvaart te bereiken tegen 2050.

Verminderen ultrafijnstof 
Na deze presentatie volgden drie interactieve deelsessies. Yannick Enting, innovator op het gebied van milieutechnologie, bracht de nieuwste ontwikkelingen in ultrafijnstofinnovaties naar voren. Met een gepassioneerde betrokkenheid deelde hij zijn inzichten over het TULIPS-project, een baanbrekend initiatief dat een watergordijn onderzoekt als een innovatieve oplossing om ultrafijne deeltjes op en rondom Schiphol te verminderen. Zijn presentatie benadrukte de veelbelovende stappen die worden genomen  met behulp van geavanceerde technologieën en onderzoeksmethoden.

Grondreiniging
Ook presenteerden Katelijne de Wolf (projectmanager) en Annemarie van Biemen (senior bodemspecialist) een innovatieve circulaire oplossing voor grondreiniging. Ze introduceerden een baanbrekende project op Schiphol: een grondreinigingsinstallatie die PFAS-houdende grond reinigt waardoor 80% geschikt is voor hergebruik. Daarnaast deelden ze hun vooruitstrevende onderzoek naar het bakken van bakstenen met restslib dat nog PFAS bevat, als een innovatieve oplossing om de resterende elementen af te breken. Hun presentatie illustreert de toewijding van Schiphol aan duurzame praktijken en innovatieve oplossingen voor milieu-uitdagingen.

Bagagerobot
Christopher Roos, leidinggevende innovatie, innovator Micha Dijkhuizen en Zahra Merchant gaven een interessante presentatie over het verminderen van de fysieke belasting in het bagageproces op Schiphol. Ze deelden hoe een bagagerobot bijdraagt aan minder lichamelijke inspanning voor werknemers in de bagagekelders. Dat zorgt niet alleen voor een betere werkomgeving, maar ook voor een efficiëntere bagageafhandeling op de luchthaven. Op een vraag van een van de deelnemers of dat niet veel arbeidsplaatsen kost, werd geantwoord dat de robots wel door werknemers moeten worden bediend.

Samenwerking
Vervolgens was er een plenaire presentatie van Remona van der Zon, director sustainable strategy bij KLM. Zij deelde de duurzaamheidsdoelstellingen van KLM waaronder het verminderen van de CO2-uitstoot, het gebruik van duurzame brandstoffen bevorderen, investeren in innovatieve technologieën voor efficiëntere vluchten, het verminderen van afval en het bevorderen van circulaire economieprincipes binnen de luchtvaartindustrie. Daarnaast streeft KLM naar het betrekken van belangrijke belanghebbenden en het creëren van samenwerkingsverbanden om gezamenlijk duurzame oplossingen te ontwikkelen. Ze wees op overeenkomsten tussen het 8-puntenplan van Schiphol en de doelstellingen van KLM, en sprak over mogelijke samenwerkingsverbanden om de luchtvaartindustrie nog duurzamer te maken.

Verbondenheid
Gespreksleider Alex Tuinstra rondde vervolgens de bijeenkomst af. Hij kondigde een aantal toekomstige SHARE Meets-evenementen aan waaronder een jubileumeditie in oktober 2024. Daar komt later dit jaar meer informatie over. De deelnemers vertrokken geïnspireerd en gemotiveerd, met een breder begrip van de duurzaamheidsinspanningen van Schiphol en KLM. En een sterke verbondenheid met het streven naar een schonere, stillere en betere luchtvaart.