vrijdag 30 maart 2018

Grootste elektrische busvloot van Europa

Het openbaar vervoer op en rond Schiphol is een stuk schoner geworden. Er rijden hier nu maar liefst honderd elektrische bussen. Gisteren presenteerden Connexxion, de Vervoerregio Amsterdam en Schiphol de nieuwe voertuigen. De regio Amstelland-Meerlanden heeft sinds deze week de grootste elektrische busvloot van Europa. Er rijden nu 49 elektrische bussen van R-net en 51 van Schipholnet. Omdat de bussen geen schadelijke stoffen uitstoten, worden ze ook wel emissieloze of ‘zero emission’-bussen genoemd. Het is de bedoeling dat over drie jaar bijna alle R-netbussen elektrisch zijn, dat zijn er dan 258 in totaal.

Afgesproken
De bussen zijn van Connexxion, die het busvervoer in de regio Amstelland-Meerlanden verzorgt. De regio bestaat uit de Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn. Jaarlijks worden hier 30 miljoen busreizigers vervoerd. Na een aanbesteding heeft de Vervoerregio Amsterdam hiervoor een nieuw contract met Connexxion afgesloten, dat loopt tot december 2027. De elektrische bussen waren onderdeel van de afspraken.

Opladen
De invoering van de elektrische voertuigen is vijf maanden later dan gepland. Dat komt doordat het lastiger was dan gedacht laadvoorzieningen te maken om in zo’n complexe omgeving als de luchthaven. Het opladen gebeurt op Schiphol bij P30, bij de remise van Connexxion aan de Cateringweg op Schiphol, op busstation Schiphol-Noord en bij de stalling in Amstelveen. In de toekomst komen er nog laadlocaties in Haarlem en op Schiphol-Zuid.

24 uur per dag
De bussen zijn door VDL geproduceerd. Ze zijn 18 meter lang en bieden, afhankelijk van het exacte type, plaats aan maximaal 91 of 119 passagiers. Ze rijden 24 uur per dag door en hebben een batterijcapaciteit van 170 kWh. Met een volle batterij kunnen ze maximaal 80 kilometer rijden, uitgaande van een verbruik van 2 kWh per kilometer. De bussen worden opgeladen door snel- en langzaamladers. Snel laden gaat met 450 kWh en duurt maximaal 15 tot 25 minuten. Langzaam laden gaat met 30 kWh en neemt tussen de vier en vijf uur in beslag. De circa vierhonderd chauffeurs hebben allemaal een speciale rij- en laadinstructie gehad.

Op de kaart
Derk Reneman, wethouder Vervoer van Haarlemmermeer én lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio: "We hebben samen met Schiphol een zeer ambitieus project opgestart. Na de aanbesteding hebben we met Connexxion het afgelopen jaar ontzettend hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Het resultaat mag er zijn. Met de introductie van honderd elektrische bussen, de grootste elektrische bussenvloot in Europa, staat de Vervoerregio met onze partners behoorlijk op de kaart."